klik jer!!!

Tuesday, August 31, 2010

asalmualaikum,,,,,




asalmualaikum semua,,,,

along arap korg sht k,,,,kpd smua kwn2 along, along nk bgthu hidup perlu diteruskan,,,

kt blog ni along nk kongsi bnyak pengalaman yang terjadi sepanjang khdpan along,,,huhuhu,,,nk ceritakan secara terperinci,,susah,,,jdi along amek inisiatif
bruu dgn update blog untuk kongsi pngalaman along,,,,
tuk!!!tuk!!!tuk!!!

banyak cter kita blh kongsi,,,kan???huhuhuh.....
wsalm,,
,,,,,,,,,,,,,,




Monday, August 30, 2010

karya entah pape,,,

salam semua,,,,
ape khabar??along arap korang sht2 yerk,,,sje jer along nk pos karya
yang pape2 jer ni,,,hilangkan bowink,,,,along br jer blajo photoshop ni,,,
dar sifu2 yang xpnh kdkt ilmu,,,bgs ek dieowg,,,
xnk la ckp sape,,,heheh,,,



Sunday, August 29, 2010

RAMADHAN,,,,

Salam ramadhan semua,,,
alhamdulillah, ALLAH ,ash berikan peluang kpd kita untuk bertemu sekali lagi dgn bulan yang mempunyai kelebihan sama dgn seribu bulan,,Subhanallah, betapa Dia sangat menyayangi hamba-hambaNya,,
apa khabar iman??puase bagaimana??bagaimana dengan tarawih??sedekah??amalan2 sunat lain??bertambah atau sebaliknya??yang paling penting, IKHLASKAH KITA dlm menerusuli bulan Ramadhan kali ini??Tepuk Hati, Tanya Iman,,,,,
sekiranya iman masih menjawab, puasa sekadar menahan lapar dan dahaga, tarawih sekadar nak cukupkan kouta, sedekah dicanang merata, apatah lagi amalan yg lain dibuat kerana terpaksa, maknanya,,,,kita MASIH GAGAL mendidik diri, jiwa, hati, dan iman sendiri,,,,Nauzubillah,,,,

"puasa itu adalah perisai, sekiranya seseorang dari kalangan kamu sedang berpuasa, janganlah dia bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. jika ada orang lain yg mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakan kepada orang itu: SAYA SEDANG BERPUASA,,,"

Saturday, August 28, 2010

renung-renungkan lah,,,,




Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)


Nampak simple kan, tapi sebenarnya perbuatan ini dikutuk oleh nabi..heran ye sapa la yang memulakan fesyen ni sampai sekarang ni berleluasa pakai..biarlah orang kata tak up-to-date pun, pakai tudung tapi tak memenuhi piawaian pemakaian tudung..harap kawan-kawan semua jangan pakai ye..

RAMADHAN BULAN MULIA

Ramadhan Bulan Mulia
Ramadhan adalah bulan yang paling mulia dalam Islam. Bulan yang penuh hikmah yang menguji kekuatan iman setiap manusia terhadap Allah yang Maha Esa. Sebagai seorang Islam, kedatangan bulan Ramadhan seharusnya disambut dengan penuh kesyukuran dan keazaman untuk tingkatkan tahap keimanan dan kecintaan kita kepada agama. Di bulan yang mulia dan penuh barakah ini juga manusia dibebaskan dari gangguan dan godaan syaitan. Iman dan nafsu bertarung dalam satu nyawa dan jasad. Siapakah pemenangnya..iman ataupun nafsu? tak perlu undian sms mahupun komen juri professional, juga tiada tangisan terkeluar pertarungan akibat kekurangan undian. Pemenangnya hanya Allah yang menilai keikhlasan hamba-Nya dalam menunaikan suruhan-Nya.

Saat berjalan ke luar rumah menunaikan amanah kerja...Aku terfikir... masih ada lagi manusia yang aku yakin sekali seorang Islam, menunaikan ibadah puasa tetapi ibadah lain dipinggirkan. Seolah-olah bulan Ramadhan hanya sebagai bulan untuk berpuasa dan tiada halangan untuk berpakaian tidak menutup aurat dan berpegang tangan sesama bukan mahram. Air dengan minyak tak bercampur beb..dan matlamat bisa menghalalkan cara..Subhanallah... Wahai saudara seagamaku..Rebutlah peluang yang datang. Janganlah dicemari kemuliaan Ramadhan. Jangan tunggu sehingga detik nafas yang terakhir..ermm peringatan buat diriku dan saudara-saudara seagamaku yang mudah lupa. Moga Allah menerima ibadah kita di bulan yang penuh barakah ini.



Harapan Ramadhan

Ku mengharap Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintah Nya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu
membelenggu diri tiada henti-henti

Tak ingin kubiarkan Ramadhan
berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah mengharungi
segalanya dengan sabar

Kita memohon pada Tuhan
diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan
diterima amalan
Selangkah demi selangkah…
dengan Rahmat Mu ohTuhanku..ku tempuh jua

PETUA UNTUK KEKAL CERGAS

Satu diantara perkara yang sering di tanya kepada saya oleh masyarakat dari masa kesemasa ialah mengapa badan mereka sering menjadi letih walaupun mereka merasakan tidur mereka mencukupi. Ini satu soalan yang menarik dan kita sebenarnya perlu memilikki maklumat yang betul agar kesihatan dan akhirnya cara hidup kita menjadi suatu yang paling baik untuk diri kita.

Sebenarnya ramai dikalangan kita yang bangun awal setiap hari untuk pergi bekerja. Tetapi pada hujung minggu ataupun pada hari cuti kita tidur berlebihan daripada biasa. Segelintir daripada kita akan tidur hingga ke tengahari dengan alasan untuk memperolehi kerehatan sepenuhnya yang tidak di perolehi pada hari-hari bekerja.

Sebenarnya tindakkan ini adalah sat! u tindakkan yang salah. Mengikut Timothy Rogers, Pengarah Pusat Kajian Masalah Tidur dari Hospital Henry Ford di Detroit, beliau berkata cara tidur sedemikian rupa mengganggu pusingan Biologi ataupun Biological Clock. Pusingan biologi dalam badan kita ini sebenarnya mempengaruhi kesihatan dan kerehatan kita. Lantas andaikata cara tidur kita seperti yang saya sebutkan tadi iaitu pada hari-hari bekerja kita bangun awal secara rutin tetapi di hujung minggu atau cuti umum kita tidak lagi mengikut jadual itu, kita bangun tidur lewat sebagai contohnya. Maka cara tidur begitu merosakkan jam biologi yang terdapat dalam badan kita. Natijah atau hasilnya ialah badan kita menjadi letih walaupun tidur kita mencukupi.

Sebenarnya apa yang berlaku dalam diri kita. Yang berlaku ialah jika kita bangun tidur tidak mengikut rutin biasa, pengeluaran hormon yang bernama Cortisol terganggu. Hormon cortisol ini! ialah hormon kecergasan. Bila kita bangun dari tidur kemudian bergerak dan kita aktifkan diri kita, kita sebenarnya di pengaruhi oleh hormon cortisol.

Hormon ini di keluarkan oleh badan pada waktu-waktu tertentu sebagai contoh andaikata kita bangun tidur pada pukul 6 pagi, maka hormon ini akan dikeluarkan oleh badan lebih kurang pada pukul 3 pagi sebagai persiapan untuk kita bangun dan aktif.

Lantas badan kita akan terus mengeluarkan hormon kecergasan ini pada pukul 3 pagi andaikata di setiap pagi kita bangun tidur pada pukul 6 pagi. Jika rutin ini kita hormati insyaallah kita akan cergas dan tidak akan letih. Sebaliknya andaikata kita tidak bangun tidur pada pukul 6 pagi sedangkan hormon kita menjangkakan kita akan bangun tidur pukul 6 pagi dan ia telah keluarkan hormon pada pukul 3 pagi. Tiba-tiba kita tidak mengikut rutin itu. Pada suatu ketika kita bangun tidur pada pukul 10 pagi, akan berlaku gangguan pada badan kita. ketika itulah kita keletihan. Sebenarnya latihan yang kita ambil daripada Ramadhan cukup indah dan cantik. kita bangun tidur pada waktu sahur. Ini sebenarnya latihan islam. Latihan yang sepatutnya kita sambung di luar musim Ramadhan. Selama lebih kurang sebulan kita bangun tidur di waktu sahur, katakanlah lebih kurang pukul 5 pagi. Waktu sahur ini satu waktu yang barakah. Waktu yang di penuhi rahmat. Sebab dalam Al-Quran, lebih khusus dalam Surah Al-Imran. Allah swt memuji satu golongan manusia. Allah berkata bahawa golongan manusia seperti ini dikasihi aku kata Allah. Satu diantara ciri yang ada pada mereka ialah Wal mus taqfirin nabil azhar, Mereka bangun tidur diwaktu sahur.!

Kalimat Al-Quran, Azhar ertinya waktu sahur. Mereka bangun tidur diwaktu sahur dan meminta ampun kepada Allah diwaktu itu. Lantas andaikata kita bangun tidur setiap hari pada waktu sahur lebih kurang pukul 5 atau 5.30 pagi dan ini berterus! an setiap hari, tidak hanya di musim Ramadhan. Kita mengambil kesempatan bangun di waktu sahur untuk beristiqhfar kepada Allah, meminta ampun, berdoa, bermunajat dan mungkin juga kita bersolat tahajjud, bersolat hajat bermohon kepada Allah meminta segalah kebaikkan atau hasanah di dunia ataupun di akhirat.

Masyaallah kita insan yang special disisi Allah dan di dunia sebab dengan cara demikian hormon cortisol kita akan di keluarkan oleh badan secara rutin tanpa terganggu dan natijah daripada itu jadilah kita insan yang cergas, sihat, tidak hanya sihat fizikal juga sihat spiritual.

Sayangnya latihan Ramadhan yang telah kita hayati sebelum ini kita rosakkan di musim Syawal. Ramai yang tidak lagi bangun tidur awal di waktu sahur bila kita masukki Syawal. Ada setengahnya subuh pun tidak sembahyang, tetapi di musim Ramadhan dia alhamdulillah melaksanakan solat subuh sebab dia bangun awal. Di sebelah malamnya dia bersolat Tarawih. Masuk Syawal memang tidak ada tarawih, namun kita wajib melaksanakan solat yang lima. Solat yang lima itupun tidak dia lakukannya. Solat subuh pun dia tidak melakukannya. Ketika itu dia mendapat 2 kerugian. Kerugian pertama ialah ruhnya tidak lagi bercahaya. Kedua dia tidak lagi menjadi insan yang sihat sebab waktu tidurnya sudah berubah. Ketika itu pengeluaran hormon kecergasannya terganggu. Dia rugi spiritual dan jasadiah.

Justeru tuan-tuan dan puan-puan yang saya muliakan, marilah kita hayati ajaran islam yang telah kita laksanakan sebelum ini. Jangan jadi golongan yang sekejap buat baik, sekejap buat jahat. Sekejap bangun awal di waktu sahur sekejap melupakan sahur. Sekejap melaksanakan solat secara berlebihan pada suatu ketika yang lain langsung tidak bersolat. Itulah formula kepada kerugian dan kehancuran. Semoga insyaallah kita menjadi insan yang berdisiplin dan kita juga insyaallah menjadi insan yang meng! ambil iktibar daripada ibadah yang di tuntut oleh agama islam kita yang suci lagi murni insyaallah.

adammaya

Lirik Yang Terindah – Dakmie (OST Adamaya)

Semenjak kau hadir dalam hidupku
Tiada lagi keresahan
Kau mengetuk pintu hatiku
Tanpa sedar hingga ku izinkan

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Maaf jika ku tidak sempurna
Tika bahagia mula menjelma
Bila keyakinan datang merasa
Kasih disalut dengan kejujuran

Mencintai dirimu
Merindui dirimu
Memiliki dirimu
Hingga akhir hayat bersama kamu

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Kau yang bernama cinta
Hingga aku rasa indah

Tuesday, August 3, 2010

tensioooonnnnnnn!!!!!!!!!!!!

hidup dalam universty ni pasti akan berasa tension...kan???
lebih2 lg bila kita dihimpit oleh assigment yang berlambak spt sebuah
kereta dihimpit oleh trak yang membawa kayu balak.he3...
aku xsiap assgment coz aku xpham la...
almaklum la budak br blajar,,,
PERGHHHHHHHHHHHH
TTTTEENNSIIIIOOOOOONNNN!!!!!!!!

johor negeri kelahiran ku yang tercinta





johor merupakan sebuah negeri yang cantik dan mempunyai pemandangan yang memukau...contohnya,,,,gunung ledang,,,,,tahu x?



pemandangan di tempat laluan ke puncak GUNUNG LEDANG


cantikkan pemandangan air terjun yang terdapat di MALAYSIA


kehijauan hutan yang memukau mata sesiapa saje yang mengunjungi



kunjungi lah GUNUNG LEDANG yang merupakan salah satu tempat sejarah malaysia,,,,kita seharusnya mementingkan keindahan di negara kita sendiri bukan memuja tempat orang lain....berpijak lah di bumi sendiri....melancong lah dalam MALAYSIA,banyak tempat untuk dikunjungi...banyak lg tempat untuk diterokai,,,,,,


Monday, August 2, 2010

Salam Untuk Kekasih

salam untuk kekasih - nadia
Di sebalik kalbu
Yang semakin layu
Terbenam rasa rindu
Terkunci suara hati
Tiada siapa tahu
Dimanakah kasih
Tak seperti dulu
Kata kau sayangkan ku
Benarkah itu
Walau kehadiranku hanyalah sementara
Bukan salahmu sayang kira kau jatuh cinta
Akan ku pergi jauh takkan kembali
Salam maaf permisi
Ku undur diri
Kini ku bersara
Dengan langkah baru
Menyisih luka ini
Kekasih... sekeras aku
Terhiris kerna kamu
Ku tinggalkan cinta
Kisah yang berlalu
Kisah kenangan kita
Hanya kau tahu
Walau kehadiranmu bagaikan menghiasi
Bukan caraku sayang harap engkau mengerti
Pemergianku ini tak ku relai
Salam maaf permisi
Ku undur diri

Sunday, August 1, 2010

Permulaan

Salam Perkenalan, system of art merupakan blog mengenai perjalanan mahasiswa dan mahasiswi sem 1 program at23...pendidikan seni ...system of art juga menceritakan liku-liku kehidupan siswa dan siswi di upsi...sebuah universiti yang dikatakan cukup dgeruni di malaysia...

budaya kite, hilangkan tension,,,hu4